Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Režiséra Ilju Najšullera mám ponejvíc spojeného s velmi ulítlou akční řežbou "Hardcore Henry". Tu považuji za jednu z mála originálních žánrových rubaček v poslední dekádě. Ačkoliv možná víc než akční film připomíná letsplay z first-person shooter videohry. Pokud vás jeho styl bavil, tak vřele doporučuji i videoklip „Bad Motherfucker“ z Iljovy kapely BITING ELBOW. A u toho se dá vlastně říci, že jde o takový malý trailer k "Hardcore Henrymu".
Jeho nejnovější počin zdaleka není tak experimentální. V mnoha ohledech jde o poctu osmdesátým létům a staré produkci akčních filmů. Hlavní hrdina Hutch Mansell, kterého hraje Bob Odenkirk, má šedou nudnou rodinu, rutinní práci, táhne mu na šedesát, jeho teenage syn ho považuje za zbabělce, manželka s ním dlouho neměla sex... Od první vteřiny ale víte, že celý úvod je blamáž a vy jen čekáte, kdy mu praskne ve škebli a film vám dodá to „velké překvapení“, že býval elitním zabijákem, a rozjedou se jatka. Každému svéprávnému (i v případě, že neviděl trailer, kde je snad vše podstatné) musí být od počátku jasné, že Hutch není tím, za co ho film na počátku vydává.
Jednoho dne rodinu Mansellovic vykradu. Muž a žena s nenabitou zbraní si vezmou vše co jde v rychlosti odnést. Hutch, který zloděje v noci překvapí, to přejde v relativním klidu. Nechává je odejít s lupem včetně svých hodinek. Zachovává se velmi zdrženlivě, ale když mu jeho malá dcera řekne, že jí po vloupačce chybí oblíbená cetka, kterou měla ráda, něco se zlomí. Hutch změní výraz a v noci vyjde do ulic.
Pak se uděje asi jediná příběhově zajímavá věc, kterou nebudu prozrazovat. Ta má za následek, že po Hutchovi a jeho rodině začne pátrat ruskojazyčná mafie. A… už to lítá. Připomíná vám to něco? "Rudé horko"? "96 Hodin"? "Odplata"? "Wanted"? "John Wick"? Od všeho je tam trochu. Sluší se říci, že scénář psal Derek Kolstad, který stojí za celou sérií "John Wick" a režisér se dal slyšet, že by přivítal crossover obou filmů. Oproti Wickovi je akce v "Nikdo" mnohem méně akrobatická, o něco pomalejší, ale ta poetika je často velmi podobná.
Když jsem psal, že je to pocta osmdesátkám, tak včetně hereckého obsazení. Otce Hutche Mansella, který sedí v důchoďáku, ale pod křeslem má brokovnici, hraje Christopher Lloyd. Jeho role ve filmu, kdy jako dvaaosmdesátiletý stařík neohroženě futruje těla nepřátel těžkou palbou, je dost za čárou, ale ve své podstatě mi udělala radost. Vlastně jsem nevěděl, že můj hrdina z "Návratu do budoucnosti" ještě žije. Teď jsem celkem zvědav, jak dopadne projekt "Válka s mloky" od zatím lehce béčkového režiséra Tomáše Krejčího, kde Christopher Lloyd figuruje v hereckém ánsámblu.
Ilju Najšullera je zapotřebí sledovat. Má na kontě zatím jen dva celovečeráky, ale něco mi říká, že to může být vycházející hvězda akčních filmů. Ve filmu Hardcore Henry dokázal ukázat, že má dost odvahy na to dělat věci jinak a originálně. Zde potvrzuje, že má vztah ke kořenům žánru a dokáže dát filmu současnou dravost a vizuál. Už dlouho jsem neviděl tak příjemně oddechovou přímočarou akční jízdu, která se sice drsně tváří, ale v jádru se nebere moc vážně.
Už dlouho jsem neviděl tak příjemně oddechovou přímočarou akční jízdu.
7,5 / 10
DALŠÍ INFORMACE
USA, 2021, 92 min
Režie: Ilja Najšuller Scénář: Derek Kolstad Kamera: Pawel Pogorzelski Hudba: David Buckley Hrají: Bob Odenkirk, Connie Nielsen, Christopher Lloyd, Alexej Serebrjakov, Michael Ironside, Colin Salmon, RZA, J.P. Manoux, Humberly González, Gage Munroe, Paisley Cadorath, Stephanie Sy, Kristen Harris, Paul Essiembre, Meghan Gardiner, Neven Pajkic, Sharon Bajer, Erik Athavale, Billy MacLellan, Ilja Najšuller, Edsson Morales, Daniel Bernhardt, Alain Moussi Producenti: Braden Aftergood, Bob Odenkirk, David Leitch Střih: Evan Schiff, William Yeh Scénografie: Roger Fires Kostýmy: Patricia J. Henderson
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.
Low-key scandi thriller o druhém největším vyšetřování v dějinách Švédska má pár dramaturgických botiček, ale svým důrazem na skvělé postavy a trpělivě budovanou atmosféru odhodlaného zoufalství dokáže ve finále trefit na solar. Silná a poctivá minisérie!
Krásno vyšlo včera, na výročie obety Jana Palacha. Ak chcete mať zimomriavky z počúvania slovenského metalu, čo najskôr si dajte tento prvý veľký domáci album tohto roka.
Nelze jimi pohrdat, musíte je milovat! Bezejmenná novinka nepřekvapí ve smyslu žánrových změn, ale přijde mi rafinovanější a propracovanější než kdy předtím. Rozhodně však ne na úkor intenzity a nekompromisního přístupu. Tady vše při starém a dobrém!
Už pár dnů mě trápí teploty, tak se nořím do hojivého babylonského bláta těchto Belgičanů. Ve své drone doomové přísnosti je to krásný, bezmála hřejivý delirický zážitek, který jedním dechem proklíná i povznáší, elegantně tančí i trpí v křečích.